5 eenvoudige stappen die helpen bij het angst overwinnen

Tijdens moeilijke periodes zie je dat mensen op veel verschillende manieren omgaan met de onzekerheid en angst die kan ontstaan. Welke stappen kun je zetten om je onzekerheid achter je te laten en daarmee je angst overwinnen? 

De één vind het heerlijk om in de rust te komen, de ander moet hard werken in de zorg voor anderen, de één schiet in de angst en is bang  en de ander trekt zich er weinig van aan.

Je weet waarschijnlijk wel dat hoe je reageert op situaties, te maken heeft met jouw overtuigingen. Je overtuigingen zorgen ervoor dat je filters in hebt gebouwd waardoor je het één als waar ziet en het andere als onwaar.

Dit leidt soms tot heftige discussies tussen mensen die er een verschillende mening op na houden. Beide vinden dat ze gelijk hebben en ze zijn vaak niet over te halen om van gedachten te veranderen.

Angst overwinnen gaat vaak over overtuigingen

Hoe sterker de overtuigingen zijn, hoe minder gemakkelijk men open staat voor andere gezichtspunten. Dit zijn of worden dan belemmerende overtuigingen die je tegenhouden in je leven. Deze belemmerende overtuigingen ontwikkelen zich soms al vroeg in ons leven.

Angst heeft veel invloed op hoe we reageren op situaties. Wanneer mensen angstig zijn kunnen ze minder logisch denken en staan ze minder open voor andere mogelijkheden en kunnen minder creatieve oplossingen bedenken voor een probleem.

Om echt goed te kunnen nadenken en de best mogelijke oplossingen te vinden, is het nodig dat mensen dichtbij zichzelf kunnen blijven. In hun centrum te kunnen blijven, gegrond zijn.

Onthechting van uitkomsten is een belangrijke voorwaarde om geen tot weinig angst te ervaren.

Oke, dat is mooi… maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat een crisis of iets wat gebeurd in je omgeving je niet naar de keel grijpt?

Daar zijn een aantal belangrijke stappen voor nodig:

1. Het onderzoeken van je overtuigingen.

Het leren kennen van je gedachten en overtuigingen is een voorwaarde om een vrijer leven te hebben met minder angst. Het bewust worden hiervan is de eerste stap. Vervolgens kun je je af vragen of je overtuiging waar is. Wellicht zijn er meer mogelijke gezichtspunten? Schrijven kan hierbij helpen. Maar ook het werken met SoulCollage® kan veel inzichten geven in je belemmerende overtuigingen.

2. Uit je hoofd zijn.

Een groot gedeelte van de dag denken we allerlei dingen. Dat hoofd is bijna nooit stil. Datgene doen diat ervoor zorgt dat je uit je hoofd gaat helpt bij het loslaten van gedachten en bij het beseffen dat je meer bent dan je gedachten.

Je kunt dan dichter bij de kern komen van wie je werkelijk bent. In deze staat van zijn kun je alles laten zijn zoals het is. Je bent in het hier en nu. Je kunt dit bijvoorbeeld door meditatie, tuinieren of iets creatiefs te doen.

Mensen geven vaak aan deze staat te bereiken wanneer ze SoulCollage® kaarten maken.

3. Angst overwinnen door het onder ogen te zien.

Waar ben je bang voor en waarom? Ben je bang voor de dood?

De dood is iets waar we zeker van zijn dat het gebeurt in ons leven. Je goed voorbereiden op de dood en je angsten los te laten maken dat je voluit kunt leven. Alleen dan. Alle angsten maken dat je je jezelf beperkt.

Uiteraard zijn er ook angsten die belangrijk zijn voor het overleden. Wanneer er een roofdier op je afkomt, dan kan het handig zijn om te vluchten. Dat zijn overlevingsangsten.

Je hebt ook overlevingsangsten ontwikkeld in je kindertijd, dat was nodig om met bepaalde situaties om te kunnen gaan. Maar die angsten hebben tot op de dag van vandaag invloed op je, als je ze nog niet getransformeerd hebt.

  • “Uiteindelijk weten we diep van binnen dat de andere kant van angst vrijheid is” – Marilyn Ferguson

    angst overwinnen

4. voelen wat je voelt.

Je mag altijd voelen wat je voelt, want dat is wat er is op dat moment. Er ligt vaak een oordeel op gevoelens. We vinden er van alles van. We hebben misschien geleerd om sterk te zijn en ons niet aan te stellen.

Het helpt weinig omdat gevoelens die onderdrukt worden er vroeg of laat er wel uitkomen, maar dan meestal niet meer zo gecontroleerd.

Je gevoelens liefdevol omarmen helpt je bij het in evenwicht brengen van jezelf en bepaalde delen niet te ontkennen. Hoe meer je mag zijn en voelen zoals je bent, hoe meer je angsten los kunt laten.

Let op dat er een verschil is tussen voelen en gedachten.

5. de ander als spiegel te gebruiken.

Irriteer je je aan een ander, ben je boos of heb je een hekel aan bepaald gedrag? De kans is groot dat dit signalen zijn van onderdrukte delen van jezelf.

Soms zijn ze zo sterk onderdrukt dat je niet herkent dat jij ook een deel in je hebt zitten die dezelfde eigenschappen heeft als die “irritante” ander.

Een perfecte manier hiervoor is het maken van een SoulCollage® kaart over dat deel. Op die manier ontdek je meer over dat deel in jezelf, wat overduidelijk niet in balans is.

Dit en uiteraard nog veel meer helpt bij het ontwikkelen van je bewustzijn.

De definitie van bewustzijn is als volgt: subjectieve reflectie op indrukken uit de buitenwereld (weten van wat je ziet, hoort of voelt en daarover kunnen vertellen) of op eigen psychische processen (weten van wat er in je omgaat en daarover kunnen vertellen).

“Uiteindelijk weten we diep van binnen dat de andere kant van angst vrijheid is” – Marilyn Ferguson

Bewustzijn gaat dus over het overstijgen van je eigen verhalen en gedachten en vanuit een helicopterview aanschouwen zonder oordeel. Vanuit bewustzijn kun je keuzes maken die nodig zijn, je verliest dan veel minder snel je centrum.

Angst overwinnen gaat over jouw bewustzijn. Hoe meer bewustzijn je hebt, hoe minder je je laat leiden door angsten. Ze hebben dan weinig tot geen grip meer op je en kun je de wereld vanuit een heel ander gezichtspunt aanschouwen.

Doe de Inner Leadership test

Met de gratis Inner Leadership test krijg je in 10 minuten inzicht in jouw innerlijk leiderschap. Je ontvangt het resultaat inclusief interessante tips gemakkelijk in je mailbox.

  • Inzicht in je Innerlijke Leiderschapsstijl
  • Tips om meer te doen wat voor jou belangrijk is
  • Concrete ideeën om betekenis aan je leven te geven
+ elke maand handige tips om je sterker te voelen in het pad wat jij wilt lopen.
Start Inner Leadership test