4 stappen voor het loslaten van controle

Wanneer je niet stevig in je eigen schoenen staat en vertrouwt op jezelf, op je eigen waarde, op je intuïtie, dan kan angst een belangrijke rol in je leven spelen. Angst voor wat er mogelijk zou kunnen gebeuren, angst voor zaken waarvan je zeker niet wilt dat ze gaan gebeuren en je angstvallig gaat proberen om daar controle over te houden.

Je wilt je touwtjes in handen hebben en de wereld beïnvloeden, zodat die zaken niet gebeuren, waar je zo bang voor bent.

Het is vaak een manier geworden om met het leven om te gaan, omdat je dat zo geleerd hebt, maar ook omdat je eigenlijk niet echt goed bij je gevoel kunt zijn.

Je bent bezig met bepaalde zaken maar niet te voelen en daarom zit je veel in je hoofd. Je bent de hele dag bezig, zodat je niet hoeft te voelen. Je zit eigenlijk niet echt lekker in je lijf en dat kost erg veel energie.

Je doet jezelf tekort..

Wanneer je meer bezig bent met datgene proberen te vermijden wat je niet wilt, in plaats van wat je wel wilt en vanuit vertrouwen de wereld tegemoet te treden, doe je jezelf enorm tekort.

Aan het idee vast te houden dat je kunt bepalen hoe zaken lopen in het leven, waar je eigenlijk geen invloed op hebt, maakt je eigen een slaaf van je eigen angst.

Op sommige zaken in het leven heb je gewoonweg geen invloed en wanneer je vol zelfvertrouwen en acceptatie kunt omgaan met alle uitdagingen in je leven, dan kan die onrust die angst veroorzaakt, losgelaten worden.

Er ontstaat ruime

Je kunt je dan bezig houden met die zaken waar je wel invloed op hebt en dat is onder andere hoe goed je in je vel zit, hoe je reageert op situaties in het leven en waar jij je aandacht aan wilt geven.

Door de controle los te laten geef je jezelf de mogelijkheid om te verzachten, meer zelfliefde te ontwikkelen en juist vanuit wie jij werkelijk bent je echt te verbinden met anderen en stappen te zetten op weg naar jou dromen, vanuit ontspanning en plezier.

Hoe doe je dat, die controle loslaten?

Ik leg het je in 4 stappen uit:

1. je angsten onder ogen zien
Onder controle willen hebben liggen angsten en om een stap te zetten in het loslaten van angsten is het belangrijk om bewustzijn te creëren op je angsten. En dat doe je door ze te onderzoeken.

Vraag jezelf eens af wat er zou gebeuren als je niets zou doen in een situatie waarop je controle zou willen hebben. Schrijf op welke gedachten dan omhoog komen, welke angsten dan naar boven komen. Dat kunnen zinnen zijn, maar ook gevoel.

Een voorbeeld zou kunnen zijn: als ik niets doe, dan gaat het niet goed met een bepaald persoon, als ik niet doe, dan vinden mensen me niet meer leuk, als ik niet doe dan krijg ik de schuld als het fout gaat.

2. Voelen wat er is
Controle willen hebben komt uit je hoofd en meestal sta je dan niet in contact met je lijf. En lekker in je vel zitten zegt het al, om je goed te voelen is het belangrijk om in verbinding te staan met je lijf.

Een volgende stap is dan ook je te verbinden met je lichaam en te voelen.

Je gaat zitten op een plek waar je even niet gestoord wordt en je wordt je bewust van je lichaam. Je kunt met je voeten beginnen en voelen hoe ze aan voelen, denk aan temperatuur, materialen die in contact zijn met je huid en of er spanning is of niet.

Je probeert er niet over na te denken en geen oordeel te hebben, Je voelt alleen maar. Je gaat dan verder naar boven, naar je benen, je billen, je rug, je buik, je borstkas, je schouders, te armen, je nek en je hoofd. Je voelt overal hoe het aanvoelt.

En als er tranen komen, of andere reacties, dan mag dat er zijn. Alles mag er zijn wat je voelt en gebeurt

3. Onderzoek je innerlijke criticus
Vaak is het controle willen hebben en niet willen voelen verbonden met de innerlijke criticus; dat deel in jou dat negatieve gedachten heeft over jou, dat onaardige dingen tegen jezelf zegt, zoals: dat kun je toch niet, je bent lelijk, wie denk je wel dat je bent.

Je probeert uit alle macht om deze criticus te laten zien dat het niet waar is wat het zegt en gaat dus aan de slag met controle houden in je leven, zodat deze stem maar stil zal zijn. Maar voor de innerlijke criticus is het nooit goed genoeg.

En geloof me, iedereen kent deze stem, maar er is verschil in in de mate waarin iemand het gelooft en er aandacht aan besteed.

Schrijf daarom voor jezelf een bepaalde periode deze gedachten op en onderzoek of deze gedachten echt waar zijn en of jij het bent die deze gedachten heeft, of dat het maar een deel van jezelf is, die je waarschijnlijk teveel aandacht geeft.

Wanneer je je los kunt koppelen van je identificatie van dit deel, dan is een belangrijke stap gezet. Je krijgt er dan namelijk meer invloed op.

4. Doe een experiment.
Zoek een situatie uit waarop je normaal voelt dat je de controle wilt houden. En doe het een keer niet. Doe niets. Ja, dit kan heel spannend zijn en het kan van alles losmaken, daarom zijn de voorgaande stappen ook belangrijk.

Het enige wat je doet is voelen en bij jezelf blijven. Vanuit een helicopterview kijken wat er binnenin je gebeurt wanneer je niks doet. Je zult dan een andere ervaring hebben en zo gaan ontdekken dat wanneer je de controle loslaat, er iets anders kan en mag ontstaan en dat het dan niet het einde van de wereld is.

Te spannend om dit alleen te doen? Vraag dan iemand om bij je te zijn die je vertrouwt en er voor je kan zijn als steun, wanneer je dit experiment aangaat.

Je bent niet wat je denkt, maar wat je denkt heeft wel invloed op je leven.

Veel succes!

Doe de Inner Leadership test

Met de gratis Inner Leadership test krijg je in 10 minuten inzicht in jouw innerlijk leiderschap. Je ontvangt het resultaat inclusief interessante tips gemakkelijk in je mailbox.

  • Inzicht in je Innerlijke Leiderschapsstijl
  • Tips om meer te doen wat voor jou belangrijk is
  • Concrete ideeën om betekenis aan je leven te geven
+ elke maand handige tips om je sterker te voelen in het pad wat jij wilt lopen.
Start Inner Leadership test